haydn Site Admin
Inscrit le: 28 Déc 2003 Messages: 26572
|
Posté le: Lun Aoû 22, 2011 11:24 am Sujet du message: 22 août 2011 |
|
|
Une Américaine à Paris. Entretien avec Leslie Caron, par Jean-Max Méjean (Le Nouvel Observateur)
Citation: |
La danse, je trouve ça magnifique quand c'est très bien fait. Comme quelqu'un qui a dansé toute sa vie, je reconnais immédiatement la qualité et quand je vois quelqu'un de grande qualité, je suis émerveillée. Je ne suis pas folle des danses très modernes, je n'aime pas qu'on défigure le corps humain et qu'on fasse exécuter des gestes qui enlaidissent alors que je suis restée quand même assez classique et j'aime encore beaucoup le grand ballet classique. J'aime aussi beaucoup le jazz. Voilà pour la danse... |
Yuval Pick succède à Maguy Marin à Rillieux, par Gérald Bouchon (Lyon Première)
Citation: |
Successeur de Maguy Marin à la tête du Centre chorégraphique national de Rillieux-la-Pape, l'Israélien Yuval Pick explore les rapports entre les corps dans des pièces aussi rythmées que physiques. "Je travaille sur la façon dont les corps se repoussent et s'attirent, comme des particules élémentaires. J'ai envie de créer une molécule qui tienne
la route entre les gens!", s'enthousiasme le chorégraphe de 41 ans, retrouvant le vocabulaire de ses études de chimie. Choisi en février dernier pour diriger le CCN de Rillieux, parmi six chorégraphes dont le hip-hopeur Mourad Merzouki et l'étoile montante du cirque Mathurin Bolze, Yuval Pick a pris ses fonctions début août dans ce palais de bois conduit depuis 1998 par Maguy Marin, dans le quartier difficile de la Velette. "Nos univers esthétiques sont très différents", reconnaît l'ancien interprète, qui partage cependant avec la reine française de la danse-théâtre une même "quête personnelle", à l'écart des principaux courants chorégraphiques... |
GRANDS BALLETS CANADIENS : Une nouvelle résidence d'ici 2014, par Vanessa Guimond (Canoe.ca)
Citation: |
Les Grands Ballets Canadiens de Montréal ont eu le plaisir d’annoncer récemment le transfert de leurs locaux dans le Quartier des spectacles. Prévu d’ici 2014, ce déménagement permettra aux Grands Ballets, tout comme les institutions LADMMI — L'école de danse contemporaine et Tangente — Laboratoire de mouvements contemporains, avec qui ils partageront des espaces, de se retrouver à quelques pas de leur principal lieu de diffusion : la Place des Arts. « Nous attendions ce jour depuis longtemps, parce que cette annonce signifie que nous allons enfin disposer de locaux qui vont nous assurer des conditions de pratique décentes », a déclaré Alain Dancyger, directeur général des Grands Ballets... |
Royal Theatre releases ballet cocaine report, par Jennifer Buley (The Copenhague Post)
Citation: |
After weeks of pressure from the media the Royal Danish Theatre released on Tuesday a controversial report alleging that cocaine abuse is rampant among members of its ballet company. In early July news was leaked to the press of a secret internal study of workplace conditions at the Royal Danish Ballet, which alleged that artistic director Nikolaj Hübbe had a serious cocaine problem and that drug abuse had spread throughout the dance corps.However, large sections of the now-publicised report have been censored out – including almost all the passages about Hübbe... |
'YouTube Rules the Ballet World,' Messerer Says, via Vedomosti (The Moscow Times)
Citation: |
Mikhail Messerer is one of the world’s most famous ballet teachers. Born into a famous ballet family, he danced with the Bolshoi Theater, defecting in 1980 while on tour in Japan. In the West, he is known as a teacher who mixes Russian and Western traditions. He has given master classes at major ballets around the world, has been the company guest teacher with The Royal Ballet at London’s Royal Opera House for over 25 years and was appointed ballet master in chief at the Mikhailovsky Theater in St. Petersburg in 2009... |
The Peony Pavilion, Festival Theatre, Edinburgh, Rock the Ballet, Assembly Hall, Edinburgh, par Clifford Bishop (The Independent)
Citation: |
Ignorance is often a key ingredient in the apprehension of beauty. The National Ballet of China's The Peony Pavilion may come with pointe shoes, arabesques and a full symphony orchestra, but it shares much of its DNA with traditional Chinese opera. It has the same impact on untutored Western eyes – that of a spectacle as exquisite as it is incomprehensible. The broad sweep of the story, based on a lengthy 16th-century opera, is clear enough. A beautiful, bored rich girl, Du Liniang, dreams of a scholar-lover, Liu Mengmei. Unable to find him in real life, she wastes away. But when her ghost reaches Hell, the judge who decides the fate of the dead is so impressed by her passion that he returns her to Earth, where she finally meets Liu and marries him, the ghost-mortal union attended by the entire netherworld. As you might expect from a story that originally took 20 hours to tell, there is more to it than that. And choreographer Fei Bo has piled on even more layers of poetic allusion, by giving Du Liniang two competing alter egos: a ballet-dancing flower goddess representing her passion, and a singing avatar from Chinese opera representing her restraint. Frankly, I wouldn't have had a clue who they were without the programme notes... |
Ballet Nacional de Cuba Readies for Spain Tour (Cuba Headlines)
Citation: |
The Ballet Nacional de Cuba and its director prima ballerina assolutta Alicia Alonso will leave early September for Spain on a tour that will take the company to almost 30 cities of the Iberian country. For the presentations in Spain, the BNC has prepared three programs that include various works of the company’s repertoire. Among them are three of the best known and most applauded pieces by the audience and international critics: Swan’s Lake, Cinderella and Giselle, a press release issued by the BNC’s Public Relations reads. The Spanish audience will also enjoy En las sombras de un vals (In the shadows of a waltz), a choreography by Alicia Alonso with music by Josef Strauss; Acentos (Accents), and Idilio (Idyll), both by young Cuban choreographer Eduardo Blanco... |
The Joffrey Ballet adds new talent to its new season, par Janet Arvia (The Examiner - Chicago)
Citation: |
Ballet Master Nicolas Blanc joins the Joffrey Ballet, along with eight new dancers: Ogulcan Borova, Katherine Bruno, Rory Hohenstein, Dara Holmes, Jeraldine Mendoza, Katherine Minor, Alberto Velazquez and Mahallia Ward. Nicolas Blanc served as Ballet Master of the Scottish Ballet since 2009. He has also danced with Nice Opera Ballet, Deutsche Oper am Rhein in Dusseldorf, Zurich Ballet and San Francisco Ballet, where he was made Principal Dancer in 2004. Blanc started his dance training in France. After winning a scholarship in the Prix de Lausanne, he completed his education at the Paris Opera Ballet School... |
Balanchines «Juwelen» an der Semperoper (Bocholter-Borkener Volksblatt)
Citation: |
Als erste Premiere der neuen Saison bringt die Semperoper Dresden ein Ballett auf die Bühne: George Balanchines «Juwelen» sind erstmals an diesem Samstag (27. August) in voller Pracht zu sehen, teilte die Sächsische Staatsoper am Montag mit. In den vergangenen Spielzeiten hatten die Dresdner nach und nach die einzelnen Teile des abendfüllenden Balletts aufgeführt. Auf die «Rubine» folgten die «Diamanten» und zuletzt die «Smaragde». Nun sollen die «Juwelen» als Gesamtkunstwerk funkeln... |
Zaren-Adler und deutsche Bühnentechnik, par Ulrich Heyden (Südkurrier)
Citation: |
Mit supermoderner Theater-Technik, viel Gold und einer originalen Akustik „wie im 19. Jahrhundert“ will das renovierte Bolschoi-Theater seine Besucher ab Oktober wieder verführen. Ein Besuch auf der Baustelle. „Dort oben war die Loge von Stalin.“ Michail Sidorow, unser Führer zeigt auf eine Loge im ersten Rang, ganz nah am linken Rand der Bühne. Wir befinden uns im Bolschoi-Theater, das im Oktober, nach sechsjähriger Renovierungszeit, wiedereröffnet werden soll. Bei den Renovierungsarbeiten hatte man entdeckt, dass Stalins Loge besonders starke Betonwände hatte. Stalin hatte Angst vor Anschlägen, meint der Soziologe Sidorow, der jetzt für die Baufirma „Summa Capital“ die Werbung für das Bolschoi-Theater leitet. Der studierte Soziologe hat sich tief in die historischen Akten von Russland berühmtester Bühne eingearbeitet. Stalin habe seine Loge fast zu einem Bunker ausgebaut, so Sidorow... |
Die Welt tanzt im Graf-Zeppelin-Haus : Für den Abo-Ring „Ballett“ gibt es noch vereinzelt Plätze (Südkurrier)
Citation: |
Friedrichshafen (rea) International und hochkarätig präsentiert sich der Abo-Ring „Ballett“, für den es nur noch vereinzelt Plätze gibt. Vor über 25 Jahren brachte der Schweizer Heinz Spoerli die Ballettbegeisterung nach Friedrichshafen. Der bekannte zeitgenössische Choreograf ist seit 1996 Direktor und Chefchoreograf des Zürcher Balletts, das unter seiner Leitung Weltruf erlangte. Zum Abschied kommt das Friedrichshafener Publikum am 6. Dezember in den Genuss von Höhepunkten aus seinem bahnbrechenden choreografischen Schaffen... |
|
|