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25 - 26 juin 2011

 
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haydn
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MessagePosté le: Sam Juin 25, 2011 8:35 am    Sujet du message: 25 - 26 juin 2011 Répondre en citant

La petite danseuse de Degas (2010), par Alban Deags (Classique News)

Citation:
A l'origine, Martine Kahane étudie le tutu de la fameuse sculpture en bronze patiné de Degas, conservée au Musée d'Orsay à Paris: la petite danseuse: oeuvre majeure et pourtant atypique du peintre génial datée entre 1921 et 1931, quand la jeune fille alors âgée de 14 ans aurait bien été modèle entre 1865 et 1881... Quel type de tutu lui allouer? Ce chef-d'oeuvre sculpté fixe les traits et la pose d'une adolescente, entre tension et douleur, dignité et élégance. Car tout est là: sous les doigts de Degas, l'effigie se fait allégorie d'un monde et d'un milieu artistique ambivalent; elle est aussi le portrait de Marie Van Goethen, élève inscrite par sa mère (Elisabeth Maurin), comme ses deux soeurs, à l'école de danse de l'Opéra. Or, la mère manipulatrice et avide, surtout peu scrupuleuse ne tarde pas à monnayer le corps de sa fille pour l'exposer dans les ateliers d'artistes (dont celui de Degas), ou, esclavage et exploitation à peine masqués, à l'adresse des abonnés de l'opéra, ses hauts de forme toujours amateurs des petits rats de l'Opéra... pour des motifs bien peu dignes du foyer de l'Opéra où ont lieu les tractations honteuses...


Le coup d’envoi de Montpellier Danse, par Claire Baudéan (France Info)

Citation:
C’est l’un des grands événements de danse en France et en Europe : le Festival International Montpellier Danse s’est ouvert mercredi soir dans l’Hérault avec une programmation toujours aussi riches [sic]...et quelques nouveautés. Après avoir fêté dignement son trentième anniversaire l’année dernière, le festival Montpellier Danse, qui a vu passé depuis trois décennies le gratin de la scène française et internationale, se retrouve aujourd’hui face au défi du renouvellement. Innover et surprendre pour continuer d’exister comme une référence incontournable, voilà l’objectif de cette 31ème édition lancée mercredi, la première depuis la disparition d’un certain Georges Frêche, artisan politique du lancement du festival en 1980...


Bartabas lance la 31ème édition du festival Montpellier Danse (Le Parisien)

Citation:
Le créateur du théâtre équestre Zingaro, Bartabas, a ouvert mercredi la 31ème édition du festival Montpellier Danse, qui se déroulera jusqu'au 7 juillet et offrira cette année un regard tout particulier sur la scène israélienne. Dans un Opéra Berlioz complet, Bartabas a présenté une de ses dernières créations, "Le centaure et l'animal", spectacle intimiste, confrontation entre l'homme et son cheval avec le danseur de Butô Ko Murobushi. Bartabas donnera trois autres représentations de ce spectacle. Au total, les artistes conviés à Montpellier offriront neuf premières en France et surtout huit créations, dont celle très attendue d'Alban Richard, sur une musique de Iannis Xenakis interprétée par les Percussions de Strasbourg. Les Percussions fêtent cette année leur demi-siècle d'existence, tandis que sont commémorés les 10 ans de la disparition du compositeur. Le festival sera marqué par la découverte de la scène israélienne, et plus particulièrement de Tel-Aviv, une ville "furieusement ouverte sur le corps", selon le directeur du festival, Jean-Paul Montanari...


Lloyd Riggins, Tänzer, Ballettmeister und Familienvater, eröffnet am Sonntag die 37. Hamburger Ballett-Tage . Eine Begegnung., par Iris Hellmuth (Hamburger Abendblatt)

Citation:
Als er die Tür öffnet, scheint kurz alles an ihm blass, die Haare, die Haut, sein Körper. Er trägt ein weißes Hemd und hellblaue Jeans, im Flur ist es dunkel, nur aus seinem Wohnzimmer strömt das Licht, als wäre das dort seine Bühne und dieser Flur nur für Zuschauer. Und dann tritt man über die Schwelle. Das Geschrei der Kinder ist ohrenbetäubend. "Vianne, Oliver, sagt ihr kurz Guten Tag?" Ein sehr frommer Wunsch ist das, natürlich haben Vianne und Oliver gerade Besseres zu tun. Und ihr Vater steht da, mitten in seiner Wohnung in Eppendorf, und rauft sich die Haare. Wenn er jetzt in einem Supermarkt stünde, einen Einkaufskorb mit Windeln und Müsli in der Hand, dann würde man ihn vorlassen - diesen eiligen Mann mit der schwarzen Aktentasche, die er seit Monaten bei sich trägt, wohin er auch geht. Darin ist Mahlers 10. Sinfonie. Denn seit ein paar Monaten ist Lloyd Riggins nicht nur Lloyd Riggins, was in diesem Fall bedeutet: Tänzer, Ehemann, Vater, Ballettmeister, Erster Solist und Träger des Prix Benois de la Danse, der Oscar-Trophäe in der Welt des Balletts. Er ist zudem auch Gustav Mahler. Das ist die Rolle, die er tanzt diesen Sonntag, bei der Welturaufführung des neuen Neumeier-Balletts "Purgatorio" - ein Stück über die schwierige Liebe Mahlers zu seiner Frau, das gleichzeitig die 37. Hamburger Ballett-Tage eröffnet...


Dance review: Ballet Nacional de Cuba opens at the Pavilion in 'Don Quixote', par Lewis Segal (The Los Angeles Times)

Citation:
Has Ballet Nacional de Cuba been on the road too long? Opening in the full-length “Don Quixote” at the Dorothy Chandler Pavilion on Thursday the company displayed the extraordinary depth of training, technical bravado and expressive warmth that make it unique -- indeed, a joy. However, unison execution proved problematic throughout the first half of the ballet -- especially among the men. Even in the generally sharp final divertissement, the pas de quatre found Roberto Vega and Osiel Gounod badly mismatched. The group dancing ought to tighten up with repeat performances (through Sunday). But the rumpled cloth scenery by Salvador Fernández also suggests a shabby touring compromise. Created in 1988, the production by Alicia Alonso, Marta Garcia and Maria Elena Llorente adopts much of the familiar Petipa/Gorsky choreography but sets the action during the French occupation of Spain. Thus, as always, Don Quixote seeks his vision of the perfect woman, but now also exemplifies native resistance to the invader...


Royal Ballet’s New Chief Must Find His Own Role, par Alastair Macaulay (The New York Times)

Citation:
At a recent New York City Ballet performance I encountered two senior figures of the Royal Ballet’s management, Jeanetta Laurence, its associate director, and Kevin O’Hare, its administrative director. Since I have known both slightly for years, I greeted them, welcoming them to “my” city. I had no notion, then, that in Mr. O’Hare I was addressing the Royal Ballet’s next artistic director. The announcement of his appointment from London on June 14 came as a surprise to many others too. The Royal, having weathered doldrums in the 1980s and a few later crises, has resumed its place as one of the world’s foremost classical-ballet troupes. No company outside of Russia has more authority or tradition in the 19th-century ballet classics, and in its home treasury of ballets by Frederick Ashton and Kenneth MacMillan it has a body of works that still exerts worldwide influence...


A More Human Don Quixote, par Christie Grimstad (Concerto.net)

Citation:
Alicia Alonso’s Cuban National Ballet winds up their month shy 2011 U.S. Tour by traveling to Los Angeles’ Music Center with five performances of Ludwig Minkus’ Don Quixote. Moving from East to West, the esteemed dance company has alternated programs between this repertoire favorite and a portrait snapshot of 19th century traditional ballet entitled The Magic of the Dance. Alonso’s Don Quixote is a result of protracted research through personal experience and historical context that bears several thoughtful and significant insights. A true visionary, Alonso retains the boundaries of tradition by respecting Miguel de Cervantes’ literary classic where by Don Quixote is personified as a quintessential combination of pensive philosopher and idiosyncratic chivalrous knight...


Cubans Cruise Into L.A. With Classic Don Quixote, par Debra Levine (The Huffington Post)

Citation:
Our Cuban brothers and sisters cruised into the Los Angeles Music Center last night. They drove their charmingly ramshackle Don Quixote, a vehicle purring on high-octane Russian ballet technique that's been passed through generations -- like the classic cars in which the islanders parade the Havana coastline. The ballet was choreographed in 1988 by Alicia Alonso, after Petipa/Gorsky original dating from 1869. It was a winsome and nostalgic tour in a ballet time capsule, a demonstration of how it used to be done, a display of clean and unfettered classical technique by the engaging, youthful company. The dancers, brown skinned and with few exceptions homogeneous in their look, burst through the conventions of Minkus's war horse of a three-act ballet, eager to please. The ballet's claptrap narrative about the old geezer, Don Q, with sidekick Sancho Panza, pursuing Dulcinea, the feminine ideal, faded into irrelevance in a showcase of the beautifully trained dancers' technical prowess...


Passionate artistes ignite life in mannequin and world of ballet, par Madeleine Keane (Independent.ie - Dublin)

Citation:
A moribund blonde sits in her pale blue frock, head listing to one side, a stiff, painted mannequin. Then the music of Leo Delibes and the machinations of Doctor Coppelius ignite life in this beautiful doll and so the magic that is the ballet of Coppelia begins. Happily for devotees of this dance form, Coppelia is coming to Dublin next month. It will be performed by the renowned Birmingham Royal Ballet at the Grand Canal Theatre. One of the world's leading ballet companies, it has its roots in Ireland as it originated from the Sadler's Wells Ballet which was founded by Irish-born dancer Dame Ninette de Valois. Today this international company is based at the Birmingham Hippodrome and tours extensively. Recently, the company completed a three-week tour of Japan; David Bintley is artistic director of both Birmingham and the National Ballet of Japan. When we meet, he is playing Sudoku. "It's a feast or a famine," he laughs, but one suspects that it's mostly a feast for this Yorkshire-born dancer and choreographer who was stage-struck at the age of four. He worked under the great Sir Peter Wright, Birmingham's Director Laureate who choreographed this production of Coppelia. Bintley is passionate about his country's fine tradition, believing that British ballet "leads the world in narrative dance and production values"...



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