Dansomanie Index du Forum
Connexion S'enregistrer FAQ Liste des Membres Rechercher Dansomanie Index du Forum

14 juillet 2011

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    Dansomanie Index du Forum -> La presse au quotidien
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
haydn
Site Admin


Inscrit le: 28 Déc 2003
Messages: 26512

MessagePosté le: Jeu Juil 14, 2011 8:30 am    Sujet du message: 14 juillet 2011 Répondre en citant

Roland Petit : Le jeune homme rattrapé par la mort, par Linda Bourget (L'Hebdo - Suisse)

Citation:
Le chorégraphe disparu a thématisé la mort dans nombre de ballets. Il laisse au bel art des duos lumineux et des rôles de femmes sensuelles et séductrices. Assis sur un lit dans le coin de la scène, Nicolas Le Riche, danseur étoile de l’Opéra de Paris, écrase une cigarette de sa demie-pointe couleur peau, avant de se lever et de se mettre à danser. A voler même, de cabrioles en grands jetés, au-dessus de la table et de la chaise sur laquelle il finira par monter pour se pendre. En 1965, les mêmes gestes étaient exécutés par Rudolf Noureev. En 1946, par Jean Babilée. Chacun leur tour, ces monstres sacrés du ballet classique auront été, quelques minutes, l’amant du Jeune homme et la mort, chorégraphie parmi les plus célèbres du Français Roland Petit, qui en a signé plus de 170...


Disparition du danseur et chorégraphe Roland Petit, par Jean-Pierre Léonardini (L'Humanité)

Citation:
Roland Petit est mort hier, à l’âge de quatre-vingt-sept ans, à Genève. En lui le danseur et le chorégraphe – d’une inventivité soutenue, selon les critères de son temps – n’ont pas chômé. Sa vocation n’entraîne pas d’emblée l’adhésion du père, Edmond, qui tient dans « le ventre de Paris » la brasserie Au Massif central. Il accepte que le fils danse au seul prix d’une épreuve imposée. Il l’inscrit au concours du Ballet de l’Opéra de Paris, avec pour condition expresse d’être dans les trois premiers. Le petit Roland sera deuxième. Serge Lifar, alors le dieu qui fait pleuvoir, apprécie le talent vif de ce jeune homme longiligne et lui confie de beaux rôles, mais Roland Petit brûle d’être son propre maître. En 1940, à seize ans, sa première chorégraphie est pour Janine Charrat. Les parents, désormais convaincus, s’ingénient à lui prêter main-forte, devenant même de fervents balletomanes...


Ballet: Les amants de Vérone aux Invalides, par Raphaël de Gubernatis (Le Nouvel Observateur)

Citation:
C’est sur la partition d’Hector Berlioz, et non sur celle de Serge Prokofiev, que Thierry Malandain a choisi de se reposer pour son ballet "Roméo et Juliette". Enfin, se reposer n’est ici qu’une formule, car le lyrisme déclamatoire du romantique français n’a rien du tout de reposant. Et si la musique si expressive de Prokofiev semble dicter pas à pas la gestuelle des chorégraphes qui l’adoptent, celle de Berlioz, qui n’était évidemment pas pensée pour un ballet, est un guide autrement difficile et redoutable à suivre. Tout est à inventer...


Romeo and Juliet, Peter Schaufuss Ballet, Coliseum, par Mark Monahan (The Daily Telegraph)

Citation:
Tuesday night’s gala at the Coliseum was the most riveting evening of dance so far this this year – and, in some ways, the most frustrating, too. Why riveting? Because this unmissable week-long run (which the gala officially launched) is the first time Frederick Ashton’s Romeo and Juliet has been seen on these shores since 1985. Created for the Royal Danish Ballet in 1955, it is more chamber-like than the later Lavrovsky, MacMillan or Nureyev versions, indeed more Shakespearian, with the helplessly romantic Ashton focusing above all on the lovers rather than on the turbulent Veronan backdrop...


Romeo and Juliet, Coliseum, London, par Clement Crisp (The Financial Times)

Citation:
The point of the event, of course, is the presence of Natalya Osipova and Ivan Vasiliev as the lovers. For nine consecutive performances, they are appearing in Ashton’s 1955 staging of Prokofiev’s Romeo and Juliet, as presented by the Peter Schaufuss Ballet, and a very curious event it is. Ashton bequeathed the rights for this production to Schaufuss, whose mother (Mona Vangsaae) was the first Juliet, and whose father was Ashton’s Mercutio. The curiosity of the staging is that Ashton made it for the Royal Danish Ballet before he – or we – had seen the grand surge of Leonid Lavrovsky’s production for the Moscow Bolshoi troupe. Lavrovsky, working with Prokofiev, dictated many stylistic attitudes to later creators, not least Kenneth MacMillan, whose version has so made its mark on public understanding and appreciation of the score and its potential...


Romeo and Juliet – review, par Judith Mackrell (The Guardian)

Citation:
Sir Frederick Ashton's Romeo and Juliet may be danced to the same Prokofiev score as Sir Kenneth MacMillan's, but beyond that the two versions are completely different. While MacMillan's 1965 production swaggers and bustles with vividly plotted action, Ashton's 1955 version distils the story down to a poetic, almost fairytale narrative – reminiscent at times of the Prokofiev Cinderella he choreographed seven years earlier...


Romeo & Juliet, London Coliseum, par Zoë Anderson (The Independent)

Citation:
This Romeo is all over the place. On the one hand, it stars the Bolshoi's magnificent Ivan Vasiliev and Natalia Osipova – charisma to their fingertips, his lithe warmth to her fizzing attack. On the other, this is a production where designs, performance styles and even venue haven't been introduced to each other. Frederick Ashton's Romeo & Juliet was created for the Royal Danish Ballet in 1955. A year later, the Bolshoi Ballet made its stupendous Western debut with Leonid Lavrovsky's Romeo, whose scale and grandeur set the tone for most later versions. Fearful of comparisons, Ashton avoided bringing his smaller, gentler Romeo to Britain for years...


Dancers a Russian blessing, par Leigh Witchel (The New York Post)

Citation:
We're getting Russian lessons this week. From St. Pe tersburg, the famed Mariinsky Ballet -- which in the Soviet era went by the Kirov Ballet, the name it still uses on tour -- is schooling us on impeccable training and high Russian style in three different programs for the Lincoln Center Festival. Along with a double bill including "Symphony in C" by George Balanchine -- the St. Petersburg native who founded the New York City Ballet -- the run features two full-length ballets by the internationally hot Alexei Ratmansky, born in St. Petersburg but trained at Moscow's Bolshoi...


Horseplay for the Staid Mariinsky, par Alastair Macaulay (The New York Times)

Citation:
The Mariinsky Ballet, which many of us remember as the Kirov, is generally known as the elevated, refined, instructive, grand, and most serious of ballet companies. It has often danced its 19th-century ballet repertory with a peculiar mixture of mannered authority and unspontaneous condescension. Yet in Alexei Ratmansky’s 2009 version of “The Little Humpbacked Horse,” it’s positively frolicsome, fresh as a daisy, endearingly friendly, cute as can be, bubbling over with high spirits and even giggly...


Forgoing the Classics, but Still Nothing New , par Robert Grescovick (The Wall Street Journal)

Citation:
In an unusual move for St. Petersburg's Mariinsky Ballet, sometimes called the Cradle of Classical Ballet, the 228-year-old Russian troupe is playing New York without any of its time-honored, 19th-century "classics" such as "Giselle," "Swan Lake" or "The Sleeping Beauty." Instead, under the direction of internationally renowned conductor Valery Gergiev, who serves as the company's artistic and general director, the current season is dominated by the music of Rodion Shchedrin, a 78-year-old composer bred in the Soviet era...


The Royal Ballet School, par Neil Norman (The Stage)

Citation:
The choice of material to showcase the talents of the Royal Ballet School’s upper and lower schools in the annual performance is crucial to offer a clear platform for students. This year the selections were exemplary and prepared graduates for the challenging variety of choreographic styles they will have to address in their future careers. It must also have been enormous fun for the stars of tomorrow to dance great work today. The opening piece, Checkmate, was chosen in honour of the Royal Ballet’s founder, Ninette de Valois, who choreographed it. It was delivered with colour and verve but turned out to be the most difficult choice. Arthur Bliss’ score is a level playing field, allowing for little rise and fall or acceleration and deceleration of movement. And the opening steps are tricky, which meant that many of them were simply ignored...


US-Tanztheater Alvin Ailey begeistert Berlin, par Klaus Geitel (Berliner Morgenpost)

Citation:
Ein Jubel ohnegleichen, die ganze Vorstellung hindurch. Die amerikanische Kolonie Berlins scheint sich um den Herrn Botschafter versammelt zu haben. Das Gastspiel der berühmten Truppe in der Deutschen Oper an der Bismarckstraße scheint ein Familienereignis, wie zum Bravo-Kreischen geschaffen. Das Schöne: Die Vorstellung ist den Jubel auch wert, den sie quasi ohne Pause hervorruft. Allerdings nicht von Anfang. Der gehört zunächst einmal Judith Jamison, der Erbin und Nachfolgerin Aileys, des 1989 verstorbenen, auf dem Choreographen-Thron. Sie war schon immer eine glänzende Tanzerzieherin, eine ebenso bedeutsame Choreografin war sie nie. Für die getanzten "Love Stories", dem Eröffnungsstück des Programms, fehlt ihr trotz zweier Assistenten, sichtlich die choreografische Inspiration. Die Körper, die sie bewegt, sind ideal, wahre Sportplatz-Beauties, die nicht mit Muskeln knausern, aber mit ihnen wenig zu sagen wissen...


Ein Blickfänger als Choreograf (Der Standart - Vienne)

Citation:
Die kanadische Truppe La La La Human Steps hat mit "New Work by Édouard Lock" das heurige Impulstanz-Festival eröffnet. Ein im Flachwasser lebender Anglerfisch verblüfft die Forscher, weil er sein Maul in nur sechs Tausendstelsekunden aufreißen kann. Dadurch entsteht ein so starker Sog, dass es für Beutetiere kein Entrinnen mehr gibt. Angelockt werden sie von einer aus dem Kopf des Fisches gewachsenen Wurmattrappe. Geschwindigkeit ist immer eine Sensation. Es leben Schnellplauderer unter uns, die bis zu 600 Wörter pro Minute über ihre Lippen schnattern lassen. Und der kanadische Choreograf Édouard Lock, der zum Auftakt des diesjährigen Festivals Impulstanz im Volkstheater sein New Work vorstellt, stachelt die Tänzer seiner Truppe La La La Human Steps zu einem rasanten Gestengeplauder mit großer Sogwirkung an. Ist Lock der Anglerfisch unter den Choreografen? ...



_________________
Un petit "j'aime" sur la page Facebook de Dansomanie : http://www.facebook.com/Dansomanie/
Revenir en haut
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    Dansomanie Index du Forum -> La presse au quotidien Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Nous Contacter
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Traduction par : phpBB-fr.com