Dansomanie Index du Forum
Connexion S'enregistrer FAQ Liste des Membres Rechercher Dansomanie Index du Forum

30 mai 2011

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    Dansomanie Index du Forum -> La presse au quotidien
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
haydn
Site Admin


Inscrit le: 28 Déc 2003
Messages: 24389

MessagePosté le: Lun Mai 30, 2011 10:24 am    Sujet du message: 30 mai 2011 Répondre en citant

Dansons sous la pluie, par Philippe Noisette (Les Echos)

Citation:
Dans notre mémoire de spectateur, quelques chorégraphies contemporaines semblent défier le temps, telles « Nelken » de Pina Bausch, « May B » de Maguy Marin, « Bernadetje » d'Alain Platel ou « Biped » de Merce Cunningham. Dans cette histoire subjective de la danse, on pourrait ajouter « Rain » de la Belge Anne Teresa De Keersmaeker, pièce déclinant la forme spirale dans un tourbillon incessant de mouvements. D'une ampleur sans égale, portée par la partition de Steve Reich (« Music for 18 Musicians »), « Rain » est un modèle d'écriture chorégraphique avec ses sauts, ses arrêts, ses courses. Et beaucoup d'autres subtilités...


Pur comme une eau de pluie, par Gérard Mannoni (Altamusica)

Citation:
Très gros succès pour l’entrée au répertoire du Ballet de l’Opéra de Rain, une pièce majeure d’Anne Teresa de Keersmaker déjà vue au Théâtre de la Ville. Un voyage grisant dans un univers chorégraphique d’une absolue pureté avec des danseurs splendides d’investissement et de talent, sur la Music for eighteen musicians de Steve Reich...


Ballet: fusion franco-belge à l’Opéra Garnier, par Anne Dastakian (Marianne)

Citation:
Mercredi 25 mai, le soir de la première de « Rain », de la Flamande Anne Teresa de Keersmaeker, le Palais Garnier était agité d’une palpable émotion. Si une certaine tension est certes de rigueur les soirs de première, cette fièvre un brin anxieuse était à la hauteur du risque que constituait l’entrée au répertoire de l’Opéra de Paris, de cette œuvre radicale. Qu’on en juge : la pièce, qui s’étend sur 65 minutes, sur une partition à couper le souffle du compositeur américain Steve Reich –music for 18 musicians- est un véritable défi physique, culturel et chorégraphique pour des danseurs avant tout formés à la danse classique !...


"Pluie" de danse à l’Opéra, par Guy Duplat (La Libre Belgique)

Citation:
Pendant plus de dix minutes, la salle a ovationné de manière frénétique les dix danseurs de l’Opéra de Paris qui ont repris, dans la magnifique salle dorée du palais Garnier, un des spectacles majeurs d’Anne Teresa De Keersmaeker, "Rain", créé en 2001. Pour la chorégraphe flamande, très émue, c’était une grande première. Jamais auparavant, elle n’avait accepté de transmettre une de ses chorégraphies à une autre compagnie que Rosas. Ce travail de "passage" fut long et difficile mais passionnant et, mercredi soir, sous le plafond peint par Chagall, le succès était là, face pourtant à une salle a priori conservatrice et plus habituée au "Lac des cygnes" qu’à la danse contemporaine...


Bartabas et Carolyn Carlson unissent leurs univers dans une friche industrielle (Le Point)

Citation:
Poésie hypnotisante d'un côté, énergie instinctive de l'autre : la chorégraphe américaine Carolyn Carlson et le créateur équestre Bartabas ont mélangé chevaux et danseurs dans un spectacle qui fait revivre une friche industrielle du bassin minier nordiste. Pour cette "création mondiale" de "We were horses" à Bruay-la-Buissière (Pas-de-Calais), tout est complet pour les représentations jusqu'au 1er juin dans ce hangar que l'équipementier automobile Plastic Omnium avait lui-même bâti sur un ancien carreau de fosse de mine...


Two Top Giselles, Back to Back, par Alastair Macaulay (The New York Times)

Citation:
Behind the story of “Giselle” lie the still dismaying, well-attested historical accounts of dance mania that caused deaths in the Rhineland in the late medieval and early Renaissance eras. Onstage love, death and dance all come together in an engrossingly beautiful vortex. Other ballets have greater music and greater choreography, yet this one still takes us deep into the classically Romantic heart of what ballet itself is all about...


A life in ballet: Monica Mason, par Judith Mackrell (The Guardian)

Citation:
Monica Mason was 20 and still a very junior member of the Royal Ballet when she was presented with one of the defining opportunities of her career. She was at a house-warming party given by fellow dancers and among the guests was the company's rising choreographic star, Kenneth MacMillan. It was 1962 and Mason remembers that the music was very loud and she herself was being very outrageous. "I always loved dancing at parties, but that night I was showing off like hell. I was pretty sure Kenneth was watching me."...


The Rite of Spring, Royal Opera House, London, par Clement Crisp (The Financial Times)

Citation:
When Kenneth MacMillan made The Rite of Spring in 1962 he did not, even then, consider that the sacrificial victim was inevitably destined for a female dancer, albeit previous choreographers had followed in Nijinsky’s original choice of a woman. MacMillan’s cast was led by Monica Mason. Her performance was of inspiring grandeur: terrified, driven, she became an icon for the ritual...


Royal Ballet triple bill – review, par Judith Mackrell (The Guardian)

Citation:
Ashton's Scènes de Ballet comes as close to perfect as any ballet I know. Its choreographic patterns evolve with a miraculous, skin-prickling precision, and underlying the scintillating elegance of its surface style is a drama of dark, burnished romanticism. Ashton may present his dancers as glamorous party people, yet they inhabit an emotional landscape that is almost mythical in its scale and resonance...


Covent Garden and Salisbury Playhouse, review, par Mark Monahan (The Telegraph)

Citation:
The Royal Ballet’s serious-minded new triple bill opens with Frederick Ashton’s 1948 masterpiece Scènes de ballet. A homage to his forebear Marius Petipa, it also sees him straying into more Balanchinian musical and geometrical territory, while ratcheting up the tension with steps more staccato than lyrical. The opening, matinée performance is carried by the top-drawer partnership of Lauren Cuthbertson and Sergei Polunin. Each terrific in their own right – she breezy and buoyant, he stating his case with a mighty opening leap and later making magnificent work of his double tours and scissored leaps – their evident delight in each other’s company is equally beguiling...


Dance review: Royal Danish Ballet performs a revamped, updated 'Napoli' at Segerstrom Center for the Arts, par Lewis Segal (The Los Angeles Times)

Citation:
For Nikolaj Hubbe, artistic direction is clearly a daredevil occupation. In the 2009 production of August Bournonville's full-length “Napoli” that Hubbe's Royal Danish Ballet brought to the Segerstrom Center for the Arts on Friday, he and Sorella Englund took a 169-year-old national treasure, updated it to the 1950s, junked the Christian symbolism that used to play an important part in the plot and replaced the badly eroded second act with new music and choreography. In Denmark, that might seem close to high treason. The story -- a happy Neapolitan peasant couple facing dangers both natural and supernatural -- remains the same, but Hubbe introduces radical shifts of emphasis. Some of the changes are merely decorative: the ballet's young lovers Gennaro and Teresina riding a motor scooter instead of a quaint wedding cart, for example. Others become more transformative, starting with the earthier, edgier mime scenes that dominate Act 1...


Royal Danish Ballet alights at Cal Performances, par Allan Ulrich (The San Francisco Chronicle)

Citation:
"Has it been that long? Well, it's certainly about time, then." The distance between here and Copenhagen can't muffle the note of astonishment in Nikolaj Hübbe's voice when you inform him that the Royal Danish Ballet has not visited the Bay Area in more than 50 years. Amends will be made and perhaps love affairs will be sparked this week when this community finally catches up with one of the world's oldest (b. 1748) and most appealing ballet companies. Even those of us smitten long ago with the troupe's technique, verve and shee...


Review: Giselle, Northern Ballet, Leeds Grand Theatre, par Charles Hutchinson (The York Press)

Citation:
When Northern Ballet Theatre dropped “Theatre” from its name in September 2009, it did not mean the Leeds company would be dropping the theatrical element of its performances. Indeed this year’s spectacular premiere of Cleopatra reinforced the bond. Giselle, however, is the purest of classical ballet productions, and Ballet Mistress Yoko Ichino’s staging could not be more pure and true to the 19th century romantic work. It is anything but a backward step for the company to perform such a piece; instead, it reminds you of the core of their discipline that then informs Cleopatra and this winter’s world premiere of David Nixon’s version of Beauty & The Beast...


Birmingham Ballet: New repertory company debuts, par Michael Huebner (The Birmingham News)

Citation:
Birmingham's broadening dance scene gained another tenant Saturday as Birmingham Ballet, best known as an academy for young dancers, unveiled its professional Repertory Company. The program, titled "Hues," fit squarely into the genre of contemporary ballet, showcasing a new work by director Cindy Free and three by former director Alfonso Figueroa...


National Ballet of Cuba and the legendary Alicia Alonso on US month long tour (Merco Press - Cuba)

Citation:
“It will be wonderful to visit again... and bring to the United States our art, and a message of peace and love,” the dance legend told reporters. Alonso, who is 90 years old, continues to direct the troupe even though she is nearly blind and has trouble walking. The group will begin its tour on Tuesday with six performances in Washington; followed by New York, Costa Mesa, California and Los Angeles. The National Ballet also plans to visit Russia in late summer and Spain before the end of the year...


Romantisch, clownesk, klassisch (www.vorwaerts.de)

Citation:
DVDs von hochkarätigen Aufführungen sind eine gute Möglichkeit, sich dem Thema Ballett zu nähern. Man kann Passagen mehrfach ansehen, stoppen oder auf Zeitlupe schalten. Auf der Bühne geht oft alles so schnell: Tüllröcke fliegen vorbei, graziös trippeln Füße an der Rampe entlang. Hier wird eine Pirouette gedreht, dort eine akrobatische Pose eingenommen. Und dann soll man noch die Handlung verstehen oder die psychologische Entwicklung der Figuren. Für Einsteiger in die Kunst des Balletts ist das manchmal ein bisschen zuviel...


INTERVIEW - MICHAEL BANZHAF, par Dennis Stephan (www.blu.fm - Berlin)

Citation:
Vom Leichtathleten zum Solotänzer: Michael Banzhaf ist Teil des Ensembles des Berliner Staatsballetts. 2007 gewann er den Daphne-Preis für herausragende tänzerische und darstellerische Leistungen. blu sprach mit dem 33-Jährigen über Leidenschaften, Leistungsdruck und Natalie Portman...


Горчица с сахаром / "Sucré-Salé", par Maya Krylova (Газета - Gazetta )

Citation:
Премьера одноактного балета «Por vos muero» в хореографии Начо Дуато прошла на сцене Музыкального театра имени Станиславского и Немировича-Данченко. Это второй балет знаменитого европейского постановщика в афише театра (первым был маленький, но гениальный «Na Floresta»). И одно из самых значительных событий театрального сезона. / La première du ballet en un acte «Por Vos Muero», chorégraphié par Nacho Duato, a eu lieu au Théâtre musical Stanislavski. Il s'agit du deuxième ballet du célèbre metteur en scène créé pour cette institution (Le premier le bref mais étincelant «Na Floresta»). Il s'agit-là de l'un des événements les plus importants de la saison théâtrale.


Примерка драгоценностей Молодежная версия "Ромео и Джульетты" в Мариинке / Joyaux d'aujourd'hui : les danseurs de la jeune génération s'emparent de Roméo et Juliette au Mariinsky, par Olga Fedorcheko (Коммерсантъ - Kommersant )

Citation:
Вторжение "молодежного десанта" на сцену Мариинского театра продолжается. Уже состоялись первые выступления Валерии Мартынюк, Оксаны Скорик и Тимура Аскерова в главных партиях балетов "Дон Кихот" ("Ъ" писал об этом 16 мая) и "Лебединое озеро". Свой список главных партий продолжила пополнять Мария Ширинкина — она дебютировала в "Ромео и Джульетте". В мариинской Вероне побывала ОЛЬГА ФЕДОРЧЕНКО. / Un vent de jeunesse continue de souffler sur la scène du Mariinsky : après les débuts de Valeria Martyniuk, Oksana Skorik et Timur Askerov dans les rôles principaux de "Don Quichotte" (cf. Kommersant du 16 mai 20) et du "Lac des cygnes", c'est au tour de Maria Shirinkina de s'emparer de "Roméo et Juliette"...


Revenir en haut
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    Dansomanie Index du Forum -> La presse au quotidien Toutes les heures sont au format GMT + 1 Heure
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Nous Contacter
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Traduction par : phpBB-fr.com