haydn Site Admin
Inscrit le: 28 Déc 2003 Messages: 26513
|
Posté le: Mer Aoû 03, 2011 9:36 am Sujet du message: 03 août 2011 |
|
|
Preljocaj itinérant à Paris Quartiers d’Eté, par Hermine Ferrand (Classique Info)
Citation: |
Annonciation date déjà de 1996 et fait désormais figure de classique, ayant été récompensée par un prix [1] et étant entrée au répertoire de l’Opéra de Paris. Cette courte pièce de vingt minute illustre l’épisode biblique de l’annonce de sa grossesse à Marie par l’ange Gabriel. Il s’agit pour le chorégraphe de son premier ballet sur un thème religieux, cette même religion qui l’inspirera souvent par la suite (notamment pour MC/14-22 : ceci est mon corps , Suivront mille ans de calme ...). Le chorégraphe a voulu mettre en scène la venue de l’ange comme une intrusion dans l’univers intime de Marie, et le bouleversement physiologique qu’il crée. S’ensuit une phase de grande animation chez la Vierge, exprimant l’inquiétude ou peut-être la révolte, sur une musique électronique aux intonations biologiques et même chirurgicales. Le calme reviendra (et avec lui, la musique de Vivaldi transcendée par les rythmes électroniques) et les deux danseuses marcheront d’un même pas avant de se quitter. Angelin Preljocaj a choisi une femme pour incarner l’ange Gabriel, tout simplement parce qu’il lui semble plus naturel que ce dialogue se passe entre deux femmes. Cependant, cet ange a une allure plutôt autoritaire, si on le compare aux anges soumis et agenouillés des tableaux de la Renaissance. Impossible en effet de ne pas voir ce ballet à l’aune d’un inconscient collectif empli de ces instantanés picturaux. Il est d’ailleurs amusant de noter que le chorégraphe tire de cet épisode biblique un très court ballet, comme une version chorégraphique des tableaux que l’on connaît. La grande nouveauté de ces représentations parisiennes est le cadre de l’église Saint-Eustache. S’il éloigne quelque peu le spectateur de l’action, ce lieu confère une dimension plus spirituelle à Marie, mais souligne aussi, par contraste, l’érotisme dérangeant de cette chorégraphie... |
Don Quixote, Mariinsky Ballet, Royal Opera House, par Judith Flanders (The Arts Desk)
Citation: |
It is all too easy to be cynical about the ballet version of Don Quixote. With almost no part for the title character, it is a 19th-century Russian take on faux-Spanish dancing, a farce in which the barber Basilio longs for the charming Kitri, while her father wants her to marry a rich fop. As the Radio Times used to say, “Hilarious complications ensue.” Well, actually, they rarely do, for funny ballets are few and far between. Frederick Ashton achieved it in his miraculous La Fille mal gardée; Jerome Robbins’ The Concert can make a grown (wo)man weep with happiness on the right night; Baryshnikov even managed to make his 1978 Don Q for American Ballet Theater a delightful romp. (This is the one the Royal Ballet revived in the 1990s.) But it’s a tough one. The music, by the Ludwig Minkus, is of the oompah variety. The lead dancers need steely skill, precision comic timing, and bags of charm – not a small ask... |
Dancers from Paris Opera Ballet performing this week in the Berkshires, par Ken Ross (Mass Live - USA)
Citation: |
Performing in one of the oldest ballet companies in one of the world’s greatest opera houses might sound like a dream come true. But being in such a revered company can sometimes feel restrictive, according to Samuel Murez, the artistic director of 3e Etage, which features soloists and dancers of the Paris Opera Ballet and who will perform for the first time ever in the United States this week at Jacob’s Pillow Dance Festival this Wednesday through Sunday. People have certain expectations when they see the ballet company formed in 1661 perform in the Palais Garnier, a jewel-box-like theater that opened in 1875 in Paris and still dazzles audiences... |
Don Quixote/Mariinsky Ballet, Covent Garden - review, par Sarah Frater (The Evening Standard - USA)
Citation: |
Based on a section of Cervantes's tale of the eponymous knight-errant, it's set in a faux Hispania with flamenco-lite moves, vibrant costumes and exuberant music. Admittedly, the story is slight and the super-traditional ballet contingent on the flair of the dancers but the Mariinsky have flair in spades so you easily filter out the pantomime and pratfalls, of which there are many. To call the Mariinsky dancers exceptional is an understatement. Last night's cast took a while to warm up but once they had they provided an almost embarrassment of talent. From corps de ballet to lead couple Anastasia and Denis Matvienko, they heap stardust on every step. Although it might jar in some ballets, the married Matvienkos have a stand-out style that is spot on for Don Q. She is the spirited Kitri and he the penniless Basil. They love each other, and lavishly hurl themselves around the stage with sizzling amorous panache... |
Dernière édition par haydn le Mer Aoû 03, 2011 2:38 pm; édité 2 fois |
|